BYENS KROPPE - VANITAS ET VERITAS

Du er her

BYENS KROPPE - VANITAS ET VERITAS af Krudthuset Artwork og Esben Fog Fotografi

Foyeren i stueetagen

Kunstnerne Tom Petersen fra Krudthuset Artwork og fotograf Esben Fog sætter livets skrøbelighed, skønhed og forfald på spil i en installation om livets forfængelighed og forgængelighed i BYENS KROPPE VANITAS ET VERITAS (forfængelighed og sandhed). Udtrykkene er Junk Art i form af fysiske figurer i genbrugsmaterialer og trickfotos, der på sin helt unikke måde komplementerer hinanden.

 Tom Petersen (f. 1953) arbejder med genbrugsting og skaber et underfundigt univers af Junk Art, Upcycling, Mixed Media og Skrotkunst. Kunstværkerne og installationerne er designet gennem forskellige sammensætninger af genbrugsmaterialer og giver dermed gamle ting nyt liv.

Selv siger Tom Petersen om sin arbejdsproces: ”Når jeg træder ind på mit værksted, er det som om de mange forskellige materialer bare ligger der og venter på at få nyt liv, og magi og eventyr opstår.

Høvle, strygejern eller gamle skolæster udvikler sig til eventyrlige biler. Gamle redskaber og maskindele udvikler til fantasifulde ansigter og installationer. Hele og halve gamle dukker udvikler sig til værker der både kan vække glæde og afsky. Gamle elektriske maskiner, gamle kaffe- te kander, oliedunke og smukke gamle blæseinstrumenter udvikler sig til fantastiske lamper.

Alt er sammensat af genbrugsmaterialer, og skabt med musikken, tanker om tidens trend og sociale og politiske udfordringer samt humor og ironi som fast baggrundstæppe.”

Fotografen Esben Fog (f. 1952) er uddannet arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1979 og har siden slutningen af 1990’erne udstillet fotokunst. Det er sidenhen blevet til en del udstillinger rundt omkring i Danmark, bl.a. på det Danske Museum for Fotokunst, Brandts.

Fog arbejder primært med ”gammeldags” filmkameraer og kun med større negativformater. Han arbejder en del med trick fotos, fx hvor den samme person optræder flere gange i det samme billede – udelukkende med brug af traditionelle fotografiske teknikker, da han ikke anvender computergrafik. Normalt arbejder han med traditionelle fotografiske teknikker i sort/hvid.

I sin arbejdsteknik anvender Fog ofte iscenesatte scenarier, dvs. billeder som er udtænkt på forhånd og iscenesat af fotografen. Det indebærer, at det enkelte billede kan være længe undervejs. Desuden maler han selv baggrunde, og en del af rekvisitterne er hjemmegjort.

På installationen i Odeon gør han dog en undtagelse. Tom Petersens Junk Art er i sagens natur i farver. Det er de to kunstneres tanke, at foto og skulptur skal smelte sammen til en helhed. Derfor må fotografierne også være i farve – og i vore dage betyder det digital teknik – selvom det ikke er det, Fog normalt arbejder med.  

Fog er inspireret af den nøgne krop og selv siger han om sin inspirationskilde:

”Jeg arbejder mest med modeller uden tøj. Kroppen er som et landskab. Et landskab kan være smukt, frastødende, inspirerende. Men hvis det taler til os, kommer trangen til at indfange det. Turisten stopper op for at fotografere, kunstneren stille sit staffeli op for at male, digteren beskriver landskabet med ord og komponisten med toner. På samme måde har kroppens landskab til alle tider fascineret, skræmt og inspireret – og er blevet foreviget, forvansket og forarbejdet i skulpturer, malerier, digte - og med fotografiapparatet. Vi er skabt ens – og alligevel er vi så forskellige. Det finder jeg fascinerende. Derfor kan alle bruges som model.

Der kan være noget uskyldsrent og afvæbnende ved nøgenhed. Noget umiddelbart. Måske også noget sårbart. Som et uspoleret landskab. Det var denne naturromantik som lå bag naturistbevægelsens opblomstring i 1920’erne, og som også fandtes i dele af 70’ernes ungdomsoprør.

Nutidens kommercialisering og sexificering af kroppen har spoleret uskylden. Den nøgne krop forbindes med det seksuelle – ikke med frihed og naturlighed – skønt det ofte netop er tildækningen, der fremhæver kroppen som sexualobjekt, mens den nøgne krop står frem, som det den er, ærlig og – ja, netop nøgen.”

Værker er til salg - kontakt kunstner for nærmere information. 

Krudthuset Artworks og Esben Fogs værk BYENS KROPPE - VANITAS ET VERITAS er udstillet på KUNSTRUTEN i ODEON 

Der sker en masse i Odense

Odense er inde i en rivende udvikling med blandt andet etableringen af Odense Letbane, omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade og en række andre byudviklingsprojekter.

Vil I booke et hotelværelse?

Radisson Blu H.C. Andersens Hotel er vores nabo.

Vind et hotelophold for 2